MENCARI KEBAHAGIAN DALAM HIDUP

Assalamualaikum w.b.t

Kebahagian dalam kehidupan
Bahagiakah kita selama ini??Adakah kebahagian itu terlalu subjektif?

Alhamdulillah.Masih lagi diberikan nikmat kesihatan oleh Allah untuk terus bernafas dalam bulan Ramadan ini.Syukur dipanjatkan kehadrat illahi kerana kita semua berjaya menempuh Ramadan bagi minggu yang pertama.InshaaAllah minggu ke-2 Ramadan bakal kita hadapi dengan penuh keimanan dan kesabaran.Sering kita dengari perkataan Bahagia.Macam mana korang semua faham perkataan Bahagia itu?Secara bahasanya Bahagia itu dapat ditakrifkan sebagai suasana senang dan aman,aman damai serta gembira.Secara islamiknya bahagia membawa erti memiliki hati yang tenang dalam menghadapi apa jua ujian dalam kehidupan.Allah berfirman:

"orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah.Ingatlah,hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram"[Surah Al-Rad' 13:28]

Jadi tenang itu juga berkait dengan hati.Bila hati bersih dan redha dengan semua yang terjadi,secara automatiknya diri mencapai tahap kebahagian dalam kehidupan kita.Melakukan segala amanah dan ibadah yang telah dipertanggungjawabkan selaku seorang khalifah di dunia dan Hamba kepada Allah swt.Mampukan Harta membeli sebuah kebahagian itu?


KEKAYAAN SEBAGAI CARUMAN SEBUAH KEBAHAGIAN??


Persoalannya,mampukah kekayaan berupa harta benda untuk menjamin sebuah kebahagian itu?Bagi aku sendiri, kekayaan itu boleh dianggapkan sebagai element dalam sebuah kehidupan untuk mencapai kebahagian.Bukan semua orang berada mampu menggunakan kemewahan mereka untuk membeli kebahagian.Mungkin dari segi luarannya kita mampu menyatakan mereka bahagia.Tapi bagaimana dengan dalaman?Dalaman tidak betul-betul digilap dengan amanah yang dipegang.Jadi, bagi aku bahagia itu bukanlah perkara subjektif untuk dibicarakan tetapi berkaitan rapat dengan etika hidup dan pegangan kita kepada Tuhan yang satu yakni Allah.


MENCARI KEBAHAGIAN DALAM HIDUP MENCARI KEBAHAGIAN DALAM HIDUP Reviewed by ikhwan yusuff on 06:30:00 Rating: 5

20 comments:

  1. Perkongsian menarik. Salam Ramadhan Al-Mubarak 1435H

    Jalan-jalan bw malam dari segmen blogwalking sis mia liana :)

    Jom Terjah : Buffet Ramadhan Casa Ombak (ˆ⌣ˆԅ)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah....Salam Ramadan..c:

      Delete
  2. Kunci utama untuk bahagia adalah mesti dekat dengan Allah dan hanya percaya pada Dia. InsyaAllah dia akan beri kepada kita peluang untuk bahagia... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..faktor utama untuk kita mendapat kebahagiaan...InshaaAllah...:D

      Delete
  3. Kebahagian pasti akan dtg jika kita ikhlas dlm beribadah kpdNya... Subhanallah. T kasih atas perkongsian ini Ikhwan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu En.Khir....Secara kita mendapat ketenangan jiwa dan kebahagian itu dengan ikhlas beribadah kepada Allah..InshaaAllah pasti datang kedamaian itu..:D

      Delete
  4. Salam Ikhwan ..Kak Lya singgah sini ...Nice sharing ...
    Wahh HEADER dah tukar eaaa ,..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Kak Lya...hihihihih.ubah ckit2..:D

      Delete
  5. bila orang kata kemewahan itu mampu buat orang bahagia...ika selalunya tidak bersetuju...ika dah terbiasa dididik dengan kesederhanaan..alhamdulillah bahagia...hati pun senang tak payah risau harta benda nak kena curi ke apa2 ke...bukan semua orang boleh gunakan kemewahan tu pada jalan yang betul...dan bukan semua orang juga hatinya tenteram dikelilingi wang ringgit...

    pada ika kebahagiaan tu tak boleh dibeli, kalau kita bahagia dengan kemewahan yang diberikan pada kita, bukankah itu juga boleh dilabelkan sebagai "materialistik" semata? bahagia letaknya apabila kita mendekati agama, mendekati Allah, kita tahu bagaimana harta kemewahan kita sepatutnya digunakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu ika...luaran kaya dengan kebendaan tetapi dalaman kelam dan kosong..Rugikan...Bahagia sukar dicari..

      Absolutely true!Agama tu tunjang untuk capai kebahagia samaada dunia mahupun akhirat!

      Delete
  6. singgah dan follow sini dari blog mialiana :)

    ReplyDelete
  7. wah..blog wajah baru la..smart..

    ReplyDelete
  8. bahagia bukannya boleh dibeli... huhuhuh kaya tidak semestinya akan bahagia...

    p/s: terima kasih sudi join. blog ini tersenarai di http://www.mialiana.com/2014/07/senarai-url-blog-6.html

    ReplyDelete
  9. Kekayaan harta benda adalah bonus..Tapi kaya jia adalah kebahagiaan yang sebenar...

    p/s dah tukar header ya...nice one.....

    ReplyDelete
  10. Isi dua tabung untuk wan...

    ReplyDelete
  11. salam ramadhan Ikhwan.. blog wajah baru.. tahniah.. followers pun dah 1k...

    ReplyDelete
  12. kebahagiaan terletak dimana sebenarnya?
    sudah pasti di hati. hati tenang distu ada kebahagiaan.
    terima kasih atas perkongsian ikhwan

    ReplyDelete
  13. BAHAGIA itu PILIHAN ... Jom sama2 kita mencari kebahagiaan dalam hidupo .Moga2 kita mendapat kebahagiaan yang kita cari2 selama ini ..Nice sharing Ikhwan

    ReplyDelete