MENJEMPUT REZEKI

Assalamualaikum w.b.t




Pernah korang baca mana-mana artikel mengenai ayat kat atas,
Subhanallah, segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam,
 walaupun sebelum pernah aku alaminya sendiri pengalaman ini,
Sudah cukup membaca kisah-kisah mereka diluar sana bagaimana mencurahnya rezeki yang datang, Itulah hebat Tuhan Yang Maha Esa,
Dia memberi kepada sesiapa yang dikehendaki oleh-Nya,

Sedikit perkongsian untuk hari ini. Doa untuk dilapangkan rezeki oleh Allah kepada kita semua. Berdoalah dan berharaplah kepada Allah kerna dia sebaik-baik tempat kembali. Subhanallah.



Sebuah renungan ini aku tinggalkan kepada korang semua. Betulkan jika aku salah:


Aku pernah mendengar, kita berdoa bukan meminta kepada keajaiban mana-mana ayat maksud aku di sini bukanlah ayat itu yang memberi sesuatu keajaiban kepda kita, Tapi bersandarkan doa itu kepada Allah s.w.t kerana dialah yang menurunkan dan memberi sesuatu itu. Analogi yang mudah, pernah korang menggantung mana-mana ayat Al-Quran dengan harapan ayat tu dapat melindungi korang semua. Itulah salahnya konsep kita. Perlindungan hanyalah diminta dan dirayu pada Allah. Dan sesuatu ayat dari Al-Quran itu salah satu bentuk doa kepada Allah. Sebenarnya banyak konsep yang masyarakat pada hari ini mereka sendiri tidak betul-betul fahami. Ada juga yang bertemu ustaz untuk mengubati sesuatu penyakit. Bila diberi mana-mana ayat dalam Al-Quran mereka amal dengan harapan ayat tersebut dapat pulihkan mereka. Sedangkan Solat entah kemana. Yang wajib tak dilakukan. Mereka hanya percaya dengan ayat tersebut dan tanpa berharap kepada Allah.

Apa yang aku cuba sampaikan kat sini: Beramal dengan sesuatu doa adalah sesuatu yang baik. Tapi betulkan niat kita semua, bukan ayat tersebut yang memberikan kita rezeki, memberi perlindungan tetapi Allah yang memberi kita semua itu dengan dizahirkan melalui doakan dan ayat-ayat dari Al-Quran. Betulkan jika aku salah.




MENJEMPUT REZEKI MENJEMPUT REZEKI Reviewed by ikhwan yusuff on 12:49:00 Rating: 5

5 comments:

  1. saya sangat2 setuju.. terutamanya bab gantung ayat seribu dinar tu.. gantung saja tak ada apa2 manfaat.. yg penting kita baca....

    ReplyDelete
  2. Betul. Yang Pemberi Rezeki hanya Dia. Kita beramal menggunakan doa ni untuk memohon dari-Nya :)

    ReplyDelete
  3. memang antara amalan harian.. dulu tak pun tp sebab makin tua ni..
    kena ada juga yang simple2 slalu sebut kat mulut ni.. kan.. mudah2an kita mendapat
    keberkatan dari mengamalkannya..

    ReplyDelete