KHASIAT MADU UNTUK KESIHATAN


Assalamualaikum w.b.t

KHASIAT MADU UNTUK KESIHATAN

Perkongsian kali ini mengenai madu. Khasiat Madu untuk Kesihatan tubuh badan kita. Seperti yang kita sedia maklum pengamalan 'makan' madu merupakan satu sunnah. Jadi sudah memestinya madu itu mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Jadi, jom sesama kita baca apa khasiat madu ini.

Menurunkan berat badan
Kombinasi madu dan air suam mampu membantu membakar lemak. Jadi, minumlah segelas ramuan ini setiap pagi agar anda mampu menurunkan timbunan lemak ekstra dalam tubuh.

Gerakan usus
Minumun campuran madu dengan air suam juga membantu untuk menjaga pergerakan usus secara teratur. Selain itu saat pergerakan usus menjadi lancar, secara tak langsung ia membantu membersihkan usus besar dari toksin.

Memberi Energy untuk tubuh
Madu memberi Anda energi tetapi tak membuat Anda gemuk. Kerana itu, pengamalan mengambilan madu disarankan untuk kita semua.

Kesihatan Kulit
Madu memiliki banyak sifat antibakteri dan anti-jamur. Itu sebabnya, minuman ini membantu menyembuhkan jerawat dan mencegah jerawat. Selain itu, meminum campuran madu dan air suam membantu mendapatkan kulit yang cerah dan sempurna.

Mengingkatkan sistem kekebalan tubuh
Salah satu manfaat kesihatan dari madu adalah meningkatkan kekebalan terhadap batuk. Minuman ini membersihkan sistem pencernaan dan meningkatkan kekuatan tubuh untuk melawan penyakit.

Meningkatkan metabolisme tubuh
Madu dan air suam merupakan penguat untuk sistem metabolisme Anda. Makanan Anda akan dicerna dan diserap dengan cepat jika Anda meminum minuman ini. Hasilnya, Anda memiliki selera makan yang baik dan juga menurunkan berat badan.

Mencegah dehidrasi
Campuran air suam dan madu boleh membantu untuk menambah cairan dalam tubuh Anda. 


KHASIAT MADU UNTUK KESIHATAN KHASIAT MADU UNTUK KESIHATAN Reviewed by ikhwan yusuff on 21:45:00 Rating: 5

19 comments:

  1. menurunkan berat banda yang kita nak kurang lah lemak kan Ikhwan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu cikgu.. kurang lemak kurang berat badan.. :D

      Delete
  2. Orang sekarang suka madu kelulut hehehe
    Nice sharing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah tengok dokumentari madu kelulut ni kat Majalah 3 ritu..

      Delete
    2. Akak tak pernah rasa madu kelulut lagi :)

      Delete
  3. bagus madu ni.. dulu masa sekolah rendah akak ada lelah..
    semput sentiasa kalo panjat tangga pegi kelas.. tapi hari2 lepas tu mak suruh makan madu ngan air suam.. alhamdulillah semput dah tak ada tapi alah dengan binatang2 mcm kucing still ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebahagian daripada kelebihan madu kan akak.. mmg especially org yg ad lelah ni mmg xleh dkt dgn kucing.... tapi akak dah hilang mungkin effect tu still ad kot..

      Delete
    2. Betul,..madu elok utk orang asma. Akak amalkan madu tualang untuk semput, madu lain utk minum dengan teh.

      Delete
  4. Biasa guna dalam masak memasak je,
    mak selalu amal kan minum madu as sarapan, anak nya je belum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh gntikan gula kan.... lagi sihat masakkan tu...

      Delete
  5. betul tu...byk khasiat terutama ubat utk kurskan badan tu dan bersihkan usus...apa yg sis JM buat..potong lemon masukkan dlm air putih pastu letak sedikit madu..minum....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yummmy kan sis... enak dimimum begitu saja... :D

      Delete
    2. Memang sedap.. Paling penting semulajadi..

      Delete
  6. Madu asli je yang ada khasiat macam ni kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... kalau madu yg xasli tu biasanya khasiat dah kurang.... banyak sangat campuran dengan gula etc....

      Delete
  7. banyak manfaat madu untuk kesihatan.. bersama kita mengamalkan pengambilan makanan sunnah ini..

    ReplyDelete
  8. Akak suka minum air campuran madu dan lemon :)

    ReplyDelete