Header Ads

Bacaan Doa Iftitah dan Maksud

Assalamualaikum w.b.t

Sedikit perkongsian mengenai bacaan doa Iftitah dan maksud bacaan tersebut. Kita sekurang-kurang 5 kali sehari membaca dan mungkin masih belum memahami bacaan tersebut. Moga ianya bermanfaat. InshaaAllah.





Maksudnya:
Allah Maha besar sebesar-besarnya,
Segala puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya,
Dan Maha suci Allah siang dan Malam.

Ku hadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi,
aku cenderung lagi berserah kepada Allah
dan bukanlah aku dari golongan yang menyekutukan Allah.

Sesungguhnya sembahyangku,ibadahku, hidupku dan matiku kuserahkan
hanya pada Allah Tuhan seru sekalian Alam.

Sekali-kali tidak aku menyekutukan-Nya.

Dan dengan demikianlah aku ditugaskan,
dan aku adalah dari golongan orang-orang muslim (Islam)


No comments